Wayfinding voor dienstverlening
De weg vinden in een onbekende ruimte kan voor bezoekers een stressvolle ervaring zijn. Dit is een ervaring die de meeste organisaties voor hun bezoekers willen voorkomen. Om een wayfinding strategie te ontwikkelen die bezoekers helpt de weg te vinden, is het noodzakelijk om te snappen hoe mensen zich oriënteren in ruimtes. Op onze website leggen we uit wat we bedoelen met wayfinding, wat cognitieve kaarten zijn en hoe we deze kaarten gebruiken om te navigeren.
Voor de dienstverlening sector is wayfinding een handig aspect. Met wayfinding kun je ervoor zorgen dat bezoekers en werknemers weten waar zij moeten zijn en dat alles goed geregeld is.
Een wayfinding-strategie beschrijft hoe bezoekers door een ruimte worden geleid. Bij het opstellen van zo’n strategie gaan we uit van de kennis hoe mensen cognitieve kaarten ontwikkelen. Hierdoor dragen wayfinding-strategieën (als ze worden uitgewerkt) bij aan het accuraat vormen van cognitieve kaarten. Daarmee kunnen bezoekers gemakkelijk de weg vinden in een ruimte.
Wayfinding, wat is dat?
Letterlijk vertaald betekent wayfinding ‘de weg vinden’ of ‘navigeren’. Wat er bedoeld wordt met wayfinding is het gedrag en de gedachte die nodig zijn om de weg te vinden in een omgeving (Arthur & Passini, 2002). Als het proces van wayfinding niet goed verloopt, is verdwalen het resultaat.
Met wayfinding bedoelen we ‘bewegwijzering’, ‘routing’ of ‘de aangeboden hulpmiddelen om de weg te vinden’. Dit zijn eigenlijk manieren om wayfinding te bevorderen (ook wel wayfinding-uitingen). Dat is niet hetzelfde als het proces van de weg vinden.
Wil je meer informatie?
Vul dan onderstaand formulier in, mail naar info@infolio.nl of bel 0411 67 69 58